«« Vissza ««
Nekem az volt a gyönyörű ebben, hogy a fehér falú gimáziumban, melynek oly tiszteletreméltó híre volt Erzsébeten, ahova rangot jellentett bekerülni, olyan természetes egyszerűséggel beszélnek velem, mint eddig tanár soha. ...
Lelkiismeretes, jó tanáraink voltak, jó szakemberek, jó pedagógusok. Európai magyarok.
Albert Zsuzsa ny. szerkesztő a Rádió Irodalmi Osztályán (Marek Zszsa 1950) 1990
Idézet az Emlékkönyv 276, 277. oldaláról
Albert Zsuzsa válaszai Laczkó András kérdéseire a Hévíz című folyóiratban (részlet)
Idézet az Emlékkönyv 295-96-97. oldaláról
"Tanáraink nemcsak tanítottak, egy kivételével teljes szívvel, szigorúan és szeretettel, hanem neveltek is. Abban az iskolában az volt a legvonzóbb, hogy az erkölcsi tisztaság, az elfogulatlan embertisztelet, a munka megbecsülése szinte az utcára is áratd a falakból. Mindenkitől megkívánták a becsületes munkát, de a gyengébb képességűeket sem nézték le, - mert ahogy a tornaórán, - mindenkinek volt egyéniségéhez mért erénye, amit a többiek becsültek, és erre a tantestület adott példát...
Tanárainkkal bizalmas és baráti volt a viszonyunk, de tisztelettudó, mert volt is mit tisztelnünk bennük, mint ahogy ők is tisztelték akkor is, és később is a mi eredményeinket.
Később, amikor én már elkerültem onnan, véres, tanárokat kirúgató korszak kezdődött, az iskolát máshová helyezték, a tanári kart részben azzal is, hogy többüket az OPI-ba vitték, felhígították, tulajdonképpen megszüntették azt, a nálam idősebb korosztály körében igen jó hírű iskolát, amely a legjobb budapesti iskolák színvonalát elérte vagy felül is múlta. Nem tűrték szerintük "elitista" stílusát.
- A következő generációkat milyen iskolában látnád szívesen? Milyennek képzeled a harmadik évezred iskoláját? - tette fel a kérdést a riporter.
Olyannak, amilyen az én gimnáziumom volt.
Persze több nyelvi laborral, számítógéppel, jó fizikai és kémiai szertárakkal, ahol sokat lehet kísérletezni és talán pavilonos elosztásban, nagy parkok közepén, ahol sétálva is lehet tanítani. Vagyis, a görögség itt megint visszatér.
Fontosabbnak tartom a humán nevelést a jelenlegi iskolai struktúránál, kevesebb fizikát, biológiát, kémiát tanítanék, ellenben sokkal több irodalmi memoritert, sokkal több verset, azt ugyanis nem felejti el az sem, aki később mással foglalkozik, az léleképítő, ellenben az előbbiek a látókör szélesítésére, agyfejlesztésre jók, de kevesebb is elég belőlük felejtésre."
2001
«« Vissza ««
Észrevételeket és javaslatokat a dokaistvanne@gmail.com e-mail címre várjuk.