«« Vissza ««
Mindannyian tudtuk, hogy itt nem pénzért dolgozunk és nem is hízókúrára érkeztünk. A lényeg: a közös munka és még inkább a munka közben és után megesõ, sokszor humoros élmények. A tábor lakóinak szívét fõleg két dolog keserítette: az egyik a hajnali kelés, a másik a nem éppen fõúri koszt. Egy biztos, napban és napraforgóban nem volt hiány.
Az elsõ pár munkanapon napraforgókat válogattunk. Megtudhattuk, hogy napraforgóéknál melyik a jó "fiú" és melyik a jó "lány". Ez a növény elég sok gondot okozott mindannyiunknak, lévén sortávolsága meglehetõsen kicsi, így, aki alacsony termetû, az a levelek dzsungelében veszett el, aki magas, az nappal is láthatta a csillagos eget. Így aztán, ha találtunk egy viszonylag járható utat, a brigád kiadta a jelszót: "Egy mindenkiért, mindenki egyért a szocialista úton", és battyogtunk szépen, libasorban.
A második héten a szõlõművelésben leltük örömünket. . Hol gyomláltunk, hol pedig a szõlõt kellett a drótok között átfűzni. Hol drót nem volt, hol szõlõ nem volt, hol pedig egyik sem. Ám mindkettõ megléte sem biztosította a mi munkakedvünket, mivel Kávay Zoltán õeminenciája volt a csoportvezetõ, a szõlõt művelni kellett. Napjainkba némi változatosságot hozott, amikor a borkombinátba mentünk társadalmi munkára. Feladatunk itt az volt, hogy a romlott borokat felbontsuk, és kiöntsük egy nagy dézsába. Saját vesztére dolgozott az, akinek több jó, s kevesebb romlott palack jutott.
Ennyit a munkáról. Az csak délig tartott, utána még bõven volt idõnk focizni, kézilabdázni, kosarazni, este magnót hallgatni, táncolni. Szerencsére ez egy koedukált tábor volt, így a hangulat már eleve vidámabb volt. Némileg elkeserített minket, hogy a nagy magyar prérin kívül mást nem láttunk magunk körül. A falu messze volt a tábortól, a jugoszláv határ közel. Egyszer kirándultunk Szegedre, illetve a másik csoport Fehértóra. A legjobb kulturális élményünk a pesti Pinceszínház elõadása volt: "Az emberke tragédiája". Ez tényleg nagyon szórakoztató volt.
Befejezésül még némi önkritikát kell gyakorolnunk, mivel iskolánk az idén nem a legdicsõbben szerepelt a táborban. Igaz, hogy a tavalyi II. b és II. c közös brigádja második lett a brigádversenyben, de az idén, a sok hiányzó társunkat még a fokozott szorgalommal sem tudtuk pótolni.
Bágyoni - Deli
A nyári vezetõképzõ-tábor már "haladó hagyománynak" tekinthetõ a XX. kerület KISZ -életében.
Nyár végén, a tanítás megkezdése elõtt néhány nappal hogyan fûlik az ember foga a politikai elõadásokhoz. Változóan. Néhány elõadást szívesen meghallgatnánk újból, másoknak viszont már a címére sem emlékszünk. A hallgatóság egyöntetû tetszéssel és érdeklõdéssel fogadta dr. Moldován Ernõ elõadását a vezetõképzésrõl. Õt az elkövetkezõ években is szeretnénk viszontlátni.
A csendes nyári táj látványa egyébként önmagában is pihentetõ, bár mi mindent megtettünk, hogy csendjét "élettel" töltsük meg. A politikai képzés mellett a tábor szervezõi nem feledkeztek el szórakoztatásunkról sem. Szinte minden délután és este más-más program volt.
Kedden a Karát együttes lépett fel, szerdán színes diákat vetítettünk zenei aláfestéssel, csütörtökön politikai vetélkedõt tartottunk. Ezen a napon iskolánk vezetõi is meglátogatták a tábort. Ebéd után, a fórumon válaszoltak közérdekû kérdése
inkre, melyek fõleg szakmai képzésünk hatékonyságát feszegették. Szombaton, Tatán töltöttünk egy kellemes napot, vasárnap pedig műsoros tábortûzzel búcsúztunk egymástól.
A négy erzsébeti középiskola KISZ-esei között, mi bagisok voltunk legtöbben, huszonegyen. Nem, mintha a mennyiség pótolná a minõséget, de stúdiósaink igazán jól szerepeltek. Az Õ vezetésükkel folyt a "Ki nyer ma?" vetélkedõ helyi változata, valamint a mi kis "hazárdjátékunk", a pol-kasinó. A játék részletes ismertetésétõl most eltekintünk, lényege egy kulturális vetélkedõbõl, barkochbából és rulettbõl született öszvér, de nagyon szórakoztató és az agytekervényeket is megmozgatja kissé. Mindent egybevetve, jól telt el a rövid hét. Ha a hazautazás bonyodalmaitól eltekintünk, különösen jól. Elmondhatjuk, hogy Száron helyes arányban kapcsolódott a kellemes a hasznossal.
Végezetül szeretném megköszönni a táborban részt vevõ tanárainknak, - Csanády, Bökönyszergi, Kávay tanár uraknak és Skapér Éva tanárnõnek - hogy "ifjúi hévvel" vettek részt munkánkban, szórakozásainkban.
Petõ Gábor 1982 IV. c
Azt hiszem, nyugodtan elmondhatjuk, az idei nyári termelési gyakorlat megszervezése különösen nehéz feladatot rótt iskolánk oktatóira, de itt-ott a tanulók is érezték az átmeneti állapot hátrányait.
Mint tudjuk, a néhány éve megtörtént profilváltás folytán iskolánkban megszűnt az elektroműszerész-képzés. Az utolsó elektroműszerész osztály az elmúlt tanév végén hagyta el iskolánkat. Az eddig használt elektromos műhelyeket át kellett alakítani. Ezek a munkálatok most nyáron be is fejezõdtek. Így az új tanévben már négy alapképzõ műhely tudja fogadni a tanulókat.
Az átalakítás közben a leendõ harmadikos és negyedikes gyerekek a különbözõ bérmunkák gépi forgácsolását végezték. Az amúgy is meglévõ nehézségeket még egy szomorú esemény is súlyosbította. Kovács Péter tanár úr, az esztergályos csoport vezetõje váratlanul meghalt. A bánat mellett így fokozott megterhelés is hárult néhány tanárunkra. A legtöbbet talán Király Csaba tanár úr vállalta magára. Emberséges, kitartó munkájáért ezúton mondunk köszönetet.
Egy kicsit rosszabbul jártak azok, akik nem az iskolában voltak gyakorlaton. A Medicor csak a nyár közepén tudta fogadni a tanulókat, ennek persze a gyerekek nem örültek. Felkerestem Jánosi Gyula elvtársat, a Medicor LKGY tanműhelyének vezetõjét, aki elmondta, hogy a Bagi Ilona Szakközépiskola és a Medicor között a szerzõdés csak úgy jöhetett létre az 1981/82-es tanévre, ha a Medicor egy megfelelõen kialakított és berendezett tanműhelyt tud "felmutatni". Mivel a gyár tanmûhelyében három éve nem folyt gyakorlati képzés, ezért a berendezések állaga erõsen megromlott. Így a nyári gyakorlaton lévõk feladata a tanműhely felújítása volt. Ez nem nevezhetõ éppen műszerész munkának, sokszor minden fizikai erõnket be kellett vetni, és a körülmények sem voltak mindig a legideálisabbak, de megérte. Eddig a tanulócsoportok különbözõ műhelyekben voltak szétszórva, ahol több-kevesebb figyelemmel foglalkoztak velünk. Sokszor úgy éreztük, hogy inkább zavarjuk, mint segítjük az ott folyó termelést. Reméljük, hogy a közeljövõben megváltozik a helyzet. Külön öröm, hogy a változást saját kezünk munkájának is köszönhetjük.
Vörösmarty szavaival elmondhatjuk: "Ez jó mulatság, férfimunka volt."
Ambruska József 1982 IV. c
Még a múlt évben, az egyik viharos osztályfõnöki órán osztályfõnökünk közölte velünk igazgatónk véleményét az osztály folyosói viselkedésérõl, beszédmodoráról. Stílusunkat egyszerűen faragatlannak minõsítette. Ez többeket meglepett. A meglepõdés már önmagáért beszél. Sokunk számára a durva, közönséges kifejezések halmaza az egyedül érthetõ "anyanyelv."
A mai felnõttek sokszor kétségbe esnek hallván beszélni utódaikat. Mi az oka a "lelki eldurvulásnak", "szellemi elsekélyesedésnek"? A mai gyerekek szókincse talán sekélyesebb, mint eleinké volt. Bizonyos emelkedett vagy érzelmes kifejezéseket szégyellnek használni, a tv, vagy rádió hivatalos zsargonjától okkal idegenkednek. A diákok egyik törekvése, hogy nyelvük elüssön a felnõttekétõl, szellemes, humoros legyen. Ez a törekvés helyeselhetõ, több évszázados hagyománya van. A baj akkor kezdõdik, ha a diákok beszéde nagyon is kezd hasonlítani a legmûveletlenebb, náluk iskolázatlanabb rétegek nyelvére.
Derűt keltõ, becézõ szavakat az 50, sõt 200 évvel ezelõtt élt diákok is használtak. Néhány példa: az elégtelent a "bruger, bumszti, cseszi, kisszék, rütyi, drityó" helyettesítette. A lógást "bliccelésnek, fugolásnak, megpeccenésnek" nevezték. Aki megbukott az "elhasalt, felbuffolt". A bizonyítvány neve: "lópasszus, borjúlevél", a reáliskola "tusnyaló" volt. Régen a tanítójelöltet "éhezdész"-nek, "réparágó"-nak, "malaclopó"-nak hívták. A pénz neve "lepedõ, zöldhasú, kopek, peták, vas" volt. Eltûnt az idõ süllyesztõjében a "zsiga" zálogház, "palizab" sós mandula, "csáringer" pincér kifejezés. Egyes szavak bekerültek az irodalmi nyelvbe is. Pl. agyalágyult, tökagyú, vízeszű, hígvelejű, begyepesedett, tökkelütött.
A mai fiatalok nyelvteremtõ fantáziája sem mindig szegényesebb. Néhány példa: szitu, matek, tesó, topis, szaki, begerjedés, spéci, vili, dolcsi, repcsi, ciki, haláli gáz, bezsongás, menõ, becsavarodik. Ezek egy részét, bizonyos képszerű kifejezéseket még Illyés Gyula is elfogadja.
A háború elõtti fiatalság szótárában már szerepeltek a következõ szavak: flamma, hanta, pók, majrézás. Ezeket a szavakat még csak-csak elviselnék szüleink és tanáraink is. Ennél súlyosabb probléma a trágár szavak korlátlan használata.
Sokszor hallunk felnõttektõl, ismeretlenektõl is ilyen megjegyzéseket: "Hogy milyen mocskos szájúak ezek a mai gyerekek! Még a lányok is. A kocsis különbül beszél a lovával!" A felháborodás nem alaptalan. Néha buszmegállóban várakozva, diákok közé kerülve az ember mást se hall, csak kötõszóvá vált káromkodásokat. Ráadásul nem csak indulatos beszédben használják ezeket a szavakat.
Ennek okát kutatva J. Barron Mays ezt állapította meg: "A kötõszómértékben használt obszcenitások eltüntetik a fiatalok közötti műveltségi különbségeket, a szókincs hiányát. Az indulati töltést helyettesítõ szó a többiek számára érthetõvé teszi annak a mondanivalóját is, aki nem ismeri az árnyaltabb kifejezéseket."
Kérdés, hogy honnan tanulják a gyerekek az obszcén kifejezéseket. Ezeket is, mint minden egyéb szót, felnõtt környezetüktõl veszik át. Nemcsak ifjúsági probléma tehát ez, és nem is új keletű. Ennek bizonyságaként álljon itt egy idézet Pázmány Pétertõl a XVII. század nagy teológusától és stílusművészétõl: "Mennyien vannak efféle atyák és anyák, kik meg nem dorgálják, sõt nevetéssel hallgatják, mikor szitkozódik kisded gyermekük; s nem csak torkába töltik a bort, bíztatván, hogy igyék, mert apja is ezzel kereste, ami nincs, õk ugyan gyönyörködnek latorságában, furcsa gyorselméjűnek ítélik, ha mihelyt nyelvét tudja mozgatni, jól tud szitkozódni. Néha pedig tanítgatják, hogy anyját, vagy mást szidogasson." (Pázmány Péter: A fiaknak istenes nevelésérõl)
Források: Ráth-Végh István: A könyv komédiája, Nyerges Ágnes: Mai fiatalok
Endre Sándor
Remélem, hogy ezzel a néhány reflexióval sikerült új olvasókat toboroznom Merlének.
G. György
GGy 1983 IV. b osztályban érettségizett.
2010 dec.
«« Vissza ««
Észrevételeket és javaslatokat a dokaistvanne@gmail.com e-mail címre várjuk.